hb link

SELAMAT DATANG KE FAST GROUP JOM BERSAMA-SAMA KAMI SIHATKAN BADAN.. DGN TEH ROOIBOS HEALTH BUILDERS DAN PRODUK2 LAIN.. MINIMA kos MAKSIMAKAN kesihatan... ISTIMEWA BERSAMA KAMI DAN BERBELANJA DGN GROUP KAMI ANDA AKAN DIBIMBING DAN DIPANTAU SEHINGGA TERCAPAI IMPIAN ANDA.

Thursday 25 June 2015

Adakah 2 liter air mencukupi untuk Anda?

Adakah 2 liter air mencukupi untuk Anda?

Secara umumnya kita perlu minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas atau 2 liter sehari utk badan kita. Namun, berapa ramaikah individu yang benar-benar mengamalkan pengambilan air kosong sekurang-kurangnya 2 liter sehari terutama di bln Ramadan ini? Seperti kita ketahui jika kurang minum air akan memudaratkan badan (dehidrasi dan lain-lain), jika terlebih minum air (over-hydrated) juga tidak elok untuk sistem dalaman kita. 

So mcm mana kita nk tahu air kosong yg kita minum dah mencukupi utk kita. Bagi anda yang ingin mengetahui secara tepat berapakah jumlah air yang patut k ita minum seharian, kami ada jawapannya.

Formulanya ialah: 

2/3 daripada berat badan anda dalam unit Pounds (lb) = berapa jumlah air yang perlu di minum, dalam unit Ounce (oz)
Di Malaysia, kita biasa guna unit kilogram (kg) dan Liter (L). Maka, saya buatkan contoh seperti di bawah. Andaikan berat anda ialah 55kg.

(1)    Tukarkan unit kg kepada pounds  55kg = 121.25 lb
(2)    Darabkan jumlah pounds tersebut dengan 2/3  121.25 x 2/3 = 80.83 oz
(3)    Tukarkan unit oz tersebut kepada liter  80.83 oz = 2.3 L

Jadi, buat anda yang mempunyai berat badan 55kg, anda perlu minum sekurang-kurangnya 2.3L air sehari, tau!

MACAM MANA CARA NAK TUKAR Kilogram ke  Pounds anda klik  CALCULATOR

No comments:

Post a Comment